Kom i gang å strikk da vel

Mitt første innlegg her på Hobbybloggen handler om enkle strikketeknikker som kan være greit å kunne.

Rillestrikk:

Rillestrikk frem og tilbake:

1. pinne rett

2. pinne rett

Gjenta disse to pinnene

Her har jeg strikket striper med rillestrikk og glattstrikk

Rillestrikk på rundpinne:           

1. omgang rett

2. omgang vrang

Disse to omgangene gjentas

Vrangbord:

Den mest vanlige vrangborden er 1 rett maske og 1 maske vrang

Jeg for min del liker best å strikke vrangborden som her: 1 maske vridd rett og 1 maske vrang.

Synes det blir både finere og vrangboden holder litt bedre.

Vil du ha en vrangbord som er litt mer fancy, strikk som beskrevet under:

1. og 2. pinne (omgang):             strikk 2 masker rett og 2 masker vrang

3. pinne (omgang):                      strikk andre maske rett uten å ta denne av venstre pinne, strikk første maske rett og ta begge maskene av pinnen, strikk 2 masker vrang.

Gjenta disse 3 pinnene eller omgangene.

Patent:

Halv patent. Kantmaskene strikkes rett på alle pinner.
1. pinne = vrangsiden: Strikk alle masker rett.
2. pinne = rettsiden: 1 rett, * 1 vrang, strikk 1 rett i masken under neste maske *, gjenta *-* ut pinnen (om ujevnt maskeantall avsluttes det med 1 vrang).
Gjenta 1. og 2. pinne.

Helpatent. Kantmaskene strikkes rett på alle pinner.
Helpatent er en tykk og luftig vrangbord som er identisk på begge sider. Perfekt for skjerf, tepper m.m.
Strikk frem og tilbake med ulikt antall masker på pinnen.
1. pinne: 1 kantmaske, *1 rett, 1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang*, gjenta *-*, avslutt med 1 rett, 1 kantmaske.
2. pinne: 1 kantmaske, *1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk neste maske og kastet rett sammen*, gjenta *-*, avslutt med 1 kast, ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes vrang, 1 kantmaske.
3. pinne: 1 kantmaske, *strikk neste maske og kastet rett sammen, 1 kast, løft 1 maske løst av som om den skulle strikkes vrang*, gjenta *-*, avslutt med å strikke neste maske og kastet rett sammen, 1 kantmaske.
Gjenta 2. og 3. pinne.
Videoen viser bare 2. og 3. pinne.

Perlestrikk

Pinne 1 (rettsiden): 1 rett maske, 1 vrang maske.
Pinne 2 (vrangsiden): Strikk en rett maske over den vrange masken og en vrang maske over den rette masken. Fortsett slik.

Perlestrikk dobbelt i høyden:
(Hvis du strikker frem og tilbake, husk en rettstrikket kantmaske i hver side)
1.p: *1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.
2.p: r over r og vr over vr.
3.p: *1 vr, 1 r *, gjenta fra *-*.
4.p: vr over vr og r over r.
Fortsett med disse 4 pinnene.

Hvordan få fine kanter når du strikker frem og tilbake.

Den første masken på pinnen løftes løst av med tråden på forsiden av arbeidet (som om du skulle strikket masken vrang). Den siste masken på pinnen strikkes rett.

Klikk gjerne inn på denne linken. Her vil du finne mange fine tips.

Til slutt..................

Hvorfor ikke strikke noen halser nå når dere mestrer rillestrikk, perlestrikk og patent. Legger ved link til gratis oppskrifter på noen kjekke halser.

Tre enkle halser , rillestrikk, strukturstrikk og patentstrikket hals.

Fire fine halser i rillestrikk, perlestrikk, flette og patent.

LYKKE TIL!

Klem fra Tove

5 kommentarer

Strikking er ikke helt mine greie akkurat, men bra innlegg uansett

Hobbygruppa

28.02.2017 kl.16:00

Robert's Photography and Digit: Det er ikke alt som passer for alle ??Takk!

ladyaugust

28.02.2017 kl.14:31

Tusen takk for info om de forskjellige strikketeknikkene :D Nå fikk jeg lyst å strikke :D

Hobbygruppa

28.02.2017 kl.15:59

ladyaugust: Takk! Så kjekt at jeg kan inspirere noen

ladyaugust

28.02.2017 kl.16:40

:D

Skriv en ny kommentar

Hva finner du her?

09.10.2015 kl.20:09
Skrevet av Hobbygruppa
Hei! Dette er en ny gruppeblogg, som er laget for å prøve å samle de kreative bloggerne, slik at det blir enklere å finne hverandre.La oss samarbeide og bli inspirert av hverandre! Her kan alt av...